Skip to content
Versterk je recruitment marketing met Rekruteringexpert.

Het belang van KPI’s bij je rekrutering

  • Blog

Je hebt een rekruteringscampagne achter de rug, maar je hebt geen idee hoe de effectiviteit daarvan in kaart te brengen. Enter: KPI’s. Wat zijn die KPI’s nu juist en waarom zijn ze belangrijk om het succes van je campagnes te meten? In dit artikel leggen we je het graag uit.

Wat is een KPI?

Een Key Performance Indicator of KPI in het kort, zijn variabelen die objectief meten hoe effectief en succesvol bepaalde prestaties van je bedrijf zijn en of deze resultaten in lijn liggen met je professionele doelstellingen. Een KPI wordt uitgedrukt in getallen en gekoppeld aan een norm/target. Je doelstellingen binnen je rekrutering zullen bepalen welke KPI’s je gebruikt, maar er zijn er wel een aantal die een absolute must zijn.

KPI must-haves

 Een van de meeste bekende en belangrijke KPI’s binnen een rekruteringsproces is de time-to-fill. Het gaat hier over de tijd tussen de eerste vacaturepost en de effectieve aanwerving van een eindkandidaat.

Daarnaast zijn er nog een aantal belangrijke doelen om op te nemen in je proces:

  • Cost per hire: deze metric kan handig zijn om je totale budget te bepalen en bij te sturen waar nodig.
  • Source of hire: wil je weten op welke rekruteringskanalen je je moet focussen om je ideale kandidaten te bereiken? Dankzij deze metric kan je meer te weten komen via welke platformen personen in aanraking komen met je vacature.
  • Quality of hire: what’s in a name? Deze KPI meet de mate waarin de aangeworven persoon voldoet aan de jobinhoud. Dit is echter wel een KPI met enige vertraging daar deze pas vaak na een jaar wordt gemeten.

Allemaal goed en wel om deze data bij te houden, maar wat zijn nu de voordelen?

Meten is weten

Het voornaamste voordeel is dat je op een objectieve manier je voortgang van je rekruteringsstrategie kan opvolgen en beoordelen. Indien er moet worden bijgestuurd, kan je aan de hand van de gecapteerde data ook betere strategische keuzes maken. Hierdoor wordt je budget op een doelgerichtere manier gespendeerd en weet je voor volgende campagnes ook beter welk budget je moet vrijmaken.